Veel gestelde vragen

Is deze driewieler wel veilig?

Ja, deze driewieler is veiliger dan een motorfiets. De zichtbaarheid is beter door grotere gekleurde vlakken, de driewieler heeft een kooiconstructie met kreukelzones aan de voor- , achter- en zijkant, gordels, rolbeugels en je kan met gladheid niet vallen zoals met een motorfiets.

Nee, de driewieler is onveiliger dan de gemiddelde auto. De zichtbaarheid is minder doordat’ie laag is. De kooiconstructie en kreukelzones zijn zeker niet zo goed als van moderne auto’s  omdat ik domweg niet die “know-how” heb die een autofabrikant heeft. Daarnaast heeft de driewieler geen hulpsystemen als ABS, ASR, brake assist e.d.

Waar vergelijk je het mee: auto of motorfiets?

 

Waarom geen elektrische aandrijving?

Accu’s zijn erg duur.  Daarnaast wil ik een aktieradius van een paar honderd kilometer. Door z’n lage energieverbruik is het voertuig wel erg geschikt voor elektrische aandrijving. Ik sluit niet uit dat ik het voertuig ooit nog om ga bouwen naar elektrische aandrijving.

 

Mag je er mee op de snelweg?

Ja, het is een voertuig in de z.g.n. L5e klasse. Je hebt een autorijbewijs nodig om mee te rijden.

 

Zit er een achteruitversnelling op?

Nee. Duwen, net als bij een motorfiets. Onhandig…

 

Wat is de Cw waarde en het frontaal oppervlak?

Ik heb niet de beschikking over een windtunnel. Vanwege de aandrijflijn met variomaat zijn uitrolproeven niet mogelijk om de lucht- en rolweerstand te bepalen. Uit flowsimulaties kom ik aan waarden tussen 0,2 en 0,3. Het frontaal oppervlak is ongeveer 1m2. Als ik terug reken m.b.v. motorvermogen en topsnelheid, een rolweerstandscoëfficient van 0,01 en een transmissierendement van 80% (realistisch voor een variomaat) kom ik aan een Cw van 0,20.

 

Is dit voertuig te koop?

Nee

 

Wil je dit voertuig in serie produceren?

Nee. Daar zijn enorme investeringen mee gemoeid. Ook het hele (technische) ontwerp moet anders om dit voertuig in serie te produceren. Het huidige voertuig in serie produceren zou veel te arbeidsintensief zijn waardoor de prijs erg hoog zou zijn.

 

Waarom brengen autofabrikanten niet zoiets uit?

Er zijn veel voertuigfabrikanten die achter de schermen bezig zijn met alternatieve auto’s in de categorie “personal transportation”. Denk aan de Nederlandse Carver die z’n tijd ver vooruit was. Maar ook de VW NILS, VW XL1,  BMW CLEVER, Renault Twizzy, Smart for two e.d.

Je ziet echter dat fabrikanten huiverig zijn om zoiets uit te brengen. De consument is namelijk erg verwend met het comfort van de huidige auto’s. En wordt het concept wel begrepen? Je zie dat de VW 1L (250 kg, zitplaatsen achter elkaar, 1 op 100 haalbaar) daarom evolueert naar de XL1 (zitplaatsen naast elkaar, 800 kg, 1 op 100 in NEDC cyclus door een deel “stiekum” elektrisch te rijden, in de praktijk 1 op 50). Daarnaast is zo’n voertuig hooguit geschikt als tweede auto voor b.v. woon-werk verkeer en niet als gezinswagen. Ons belastings- en verzekeringsstelsel is zo ingericht dat een extra auto geld kost. Ook is de (parkeer)ruimte beperkt waardoor veel mensen genegen zijn om één auto te kopen die geschikt is voor “alles” (b.v. een krachtige motor om die enkele keer een caravan te trekken terwijl je het overgrote deel van de tijd het vermogen en koppel niet nodig hebt) Brandstof is kennelijk nog te goedkoop om dat te voorkomen.

 

Hoe lang ben je er mee bezig geweest?

Lang, in 2005 had ik de eerste ideeën en kocht ik de eerste onderdelen. In april 2012 had ik het kenteken binnen. Vrije tijd is beperkt en soms kwamen er andere (kleinere) projecten tussendoor als ik dit project even niet meer zag zitten.

 

Wat zijn de totale kosten?

Zonder m'n uren te tellen verwacht ik dat alle materialen, de keuringskosten en de BPM al aardig richting de aanschafprijs gaat van het goedkoopste nieuwe autootje in Nederland. Dat verdien ik waarschijnlijk nooit meer terug met het lage verbruik, tenzij de brandstof écht heel duur wordt...