RDW keuring

Het voertuig is gekeurd door de RDW afdeling IKS. Er is dus geen "omweg" gemaakt via een Engelse of Duitse keuring zoals dat bij kitcars vrij gebruikelijk is.

In de zomer van 2010 is het kale frame naar een RDW keuringsstation in Zwolle gegaan voor een z.g.n. identiteitsonderzoek en de inslag van een voertuig identificatienummer. Hierbij heb ik de lijst met specificaties ingeleverd en bijvoorbeeld ook frametekeningen.

In het najaar van 2011 was het voertuig grotendeels klaar en heb ik contact opgenomen met RDW afdeling IKS. Hierbij heb ik gevraagd om een soort "voorkeuring" aan huis. Punten waaraan ik twijfelde heb ik toen kunnen overleggen met een keurmeester. Ook heb ik het keuringsproces met hem kunnen doornemen. Ik heb toen o.a. afgesproken dat ik éérst de berekeningen van de gordelbevestigingspunten rond wilde hebben voordat de keuring op het RDW testcentrum in Lelystad zou zijn.

Najaar en begin winter 2011: mijn eerste rapport met berekeningen van de gordelbevestigingspunten liet nog wat vragen open voor de RDW. Ik heb een aanvullend rapport gemaakt.

Januari 2012: De RDW bericht dat berekeningen voor de bevestigingspunten van de gordels in orde zijn. Er volgt een zichtkeuring van de bevestigingspunten en ook dat is in orde.

15 Maart 2012: De keuring op het RDW testcentrum in Lelystad. Ik ben er met het voertuig naar toe gereden m.b.v. een ééndagskenteken. De eerste rit op de openbare weg! Het voertuig werd in de ochtend uitgebreid bekeken en er werd meetapparatuur gemonteerd (GPS snelheidmeter, remvertragingsmeter, rempedaalkrachtmeter). In de middag waren de rijproeven: remvertraging, remfading, geluids productie van het versnellende voertuig, geluid van de toeter, handremwerking, lane change test, blikveld in de spiegels e.d. Het was allemaal in orde. De rijproeven worden gedaan door een testrijder van de RDW.

4 april 2012: Het formulier van de RDW om BPM aangifte te doen is ontvangen en de aangifte is gedaan. De BPM wordt berekend over de prijs van alle gebruikte onderdelen en bouwmaterialen van het voertuig. Het is nu duidelijk dat de driewieler in de motorfietscategorie valt qua belastingen. Het is nu wachten op een E-mail waarmee ik het BPM bedrag kan overmaken. Zodra betaald is, wordt het kenteken aangemaakt en opgestuurd. Daar kan enige tijd overheen gaan.

6 april 2012: Het bedrag voor de BPM is overgemaakt. Wachten op het kenteken!

23 april 2012: Nog steeds geen kenteken. Het bleek dat de belastingdienst nog steeds geen "fiscaal akkoord" had afgegeven. Na vele telefoontjes aan de belastingdienst een telefoontje terug: "excuses, de aangifte lag in de stapel "moet nog betalen" terwijl u al betaald had. Het fiscale akkoord is zojuist gegeven." Nu ligt de bal dus bij RDW Veendam die het kenteken gaat maken. Als het goed is duurt dat een pakweg 5 werkdagen. Ik wacht weer...

26 april 2012: Het kenteken is binnen! De RDW was dus vlot met de afhandeling.